torsdag 7 februari 2013

World Triathlon Conference i Schweiz



Idag åkte jag och Rubin McRae till Schweiz på 2nd World Triathlon Conference och kommer att vara där tills på lördag. Programmet är stentufft med många föreläsningar. Jag har tidigare varit på ASCA clinic i San Diego och denna konferens liknar på många sätt men med ca 150 deltagare istället för 1800 deltagare. Jag upplever en fantastisk familjär stämning som vi inom simningen bör söka mer efter. Konferensens ledord är: ”REFLECT ON THE PAST, DESIGN THE FUTURE”

Idag lyssnade vi bl.a. på tränarna för Alistair Brownlee som vann OS guldet i somras på hemmaplan. Vilken föreläsning J. De pratade mycket om att skapa en utvecklande daglig miljö för idrottarna. De förmedlade hur viktigt det var att idrottarna har samma mål för att skapa sund konkurrerade träningsmiljö. De poängterade även vikten av att ha individbaserad progression i träning för att möta behovet. En annan viktig poäng var att atleterna behöver lära sig av varandras styrkor som t.ex. träningsvilja och inställning. Triathleter får lära sig att ta hand om sig själv tidigt för att lära sig klarar av olika situationer, det är inte ovanligt att triathleter åker själv och tävlar på internationella tävlingar.

Kvällen avslutades med middag och en stämningshöjare i form av bild med tighta fighter under året, alla kommer vi väl ihåg Lisa fight i somras. Jag hann även med att träffa en tränarkollega Nico Messer från Schweiz som jag lärt känna via proswimworkouts.com, det var inte planerat utan han var av en händelse på samma ställe på en annan utbildning. 

//Coachludde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar